Medical ethics in medical training

Authors

Abstract

The new Medical Code of Ethics entered into force in 2019, with the Resolution CFM 2.217/2018. This article focusses on the directives of this document, seeking to identify if they reflect changes in the Society and how the ethical concepts taught during training impact the professional practice.
Of qualitative character of primary and secondary data, the sample comprised 15 semi-structured interviews selected with by snowball sampling. The participants are doctors of the residency program of the Complex of the Clinical Hospital of the Federal University of Paraná. We understood that the precepts of the code adhere to human rights and to bioethics. Furthermore, the ethics taught during training was insufficient for the professionals. We concluded that, for having force of law and being based on moral principles, the Medical Code of Ethics fosters the normalization of the medical action; however, a medical conduct based on the ethical directives requires a professional update.

Keywords:

Codes of Ethics. Ethics, medical. Education, medical.

Author Biographies

Thays Helena Barbosa Sanchez, Universidade Federal do Paraná, UFPR.

Médica com CRM-PR PF, CRM-MS PF e CRM-MS PJ ativos. Indicada pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná para realizar o Curso de Instrutor do ACLS (Advanced Cardiovascular Life Support) da American Heart Association - AHA, USA (2020-atual). Pós-Graduanda, lato sensu, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2020-2021) e Graduada pela Universidade Federal do Paraná (2020).

Ipojucan Calixto Fraiz, Universalidade Federal do Paraná, UFPR.

Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) , Residência Médica em Pediatria pelo Hospital de Clínicas da UFPR, Mestrado e Doutorado em Sociologia pela UFPR. Atualmente é professor do Departamento de Saúde Coletiva da UFPR atuando no curso de Medicina e na Residência Multiprofissional em Saúde da Família. Tem experiência na área de Medicina, Saúde Coletiva e Educação Médica, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde da família, sociologia da saúde e da medicina, políticas de saúde e educação médica. É coordenador do Curso de Medicina da UFPR. É avaliador e membro da Comissão de Aprimoramento e Monitoramento das Escolas Médicas (CAMEM) do Ministério da Educação. É avaliador e membro da Comissão de Acreditação do Sistema de Acreditação de Escolas Médicas (SAEME), sistema ligado ao Conselho Federal de Medicina e Associação Brasileira de Educação Médica. Participa do Grupo de Pesquisa em Sociologia da Saúde e do Grupo de Pesquisa em Política, Avaliação e Gestão em Saúde, ambos da UFPR.

How to Cite

1.
Sanchez THB, Fraiz IC. Medical ethics in medical training. Rev. bioét.(Impr.). [Internet]. 2022 Jul. 6 [cited 2024 Nov. 23];30(2). Available from: https://revistabioetica.cfm.org.br./revista_bioetica/article/view/2571