Moral competence and medical education in contemporary times: a Brazilian study

Authors

Abstract

To evaluate the moral competence of medical students, this article compares different moments of medical training, identifying sociodemographic and academic aspects related to this competence, then discussing the evaluation tool. This is a quantitative, cross-sectional and observational study,
with application of the extended version of Lind’s Moral Competence Test and a socio-demographic and academic questionnaire. Low mean scores were identified in the periods evaluated—the first period’s mean was higher than the others—and behavior that deviates from the “physician’s dilemma” in relation to the others, regardless of the period. Low moral competency scores were detected in all periods evaluated, with decline or stagnation over the course and “segmentation phenomenon” of the test. No relevant correlation of sociodemographic and academic variables was identified. Finally, this study found scores for the initial periods lower than those described in the literature, suggesting a generational trend.

Keywords:

Education, medical. Ethics, medical. Moral development. Morals. Ethical analysis.

Author Biographies

Márcio Rodrigues de Castro, Unifenas Hospital Márcio Cunha - FSFX Clínica São Vicente UNILESTE

Médico formado na UFMG, residência médica em Clínica Médica (Hospital João XXIII - FHEMIG) e Infectologia (Hospital Eduardo de Menezes - FHEMIG), Mestrado em Medicina (Programa de Educação em Saúde - UNIFENAS), MBA Gestão de Estabelecimentos de Saúde (FELUMA).

Membro Titular do Comitê de Ética em Pesquisa com a Seres Humanos (CEP) do UNILESTE.

Presidente da Comissão de Ética Médica do Hospital Márcio Cunha - FSFX.

Médico de Referência em Genotipagem pelo Ministério da Saúde.

Médico do Hospital Márcio Cunha e Clínica São Vicente em Ipatinga MG

Alexandre de Araújo Pereira, Universidade José do Rosário Vellano de Belo Horizonte (UNIFENAS)

Médico, Psiquiatra, Doutor em medicina pela UFMG e Professor do Curso de Medicina e do Mestrado em Ensino em Saúde da Universidade José do Rosário Vellano de Belo Horizonte

Patrícia Unger Raphael Bataglia, UNESP (Universidade Estadual Paulista – campus de Marília)

Psicóloga, doutora em psicologia social pela USP. Professora do Departamento de Educação e Desenvolvimento Humano e do Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Unesp, campus de Marilia

 

How to Cite

1.
Castro MR de, Pereira A de A, Bataglia PUR. Moral competence and medical education in contemporary times: a Brazilian study. Rev. bioét.(Impr.). [Internet]. 2022 Oct. 18 [cited 2024 Nov. 23];30(3). Available from: https://revistabioetica.cfm.org.br./revista_bioetica/article/view/3179