Living will: academic and faculty knowledge at a medical school

Authors

  • Lívia Angélica Gruneke Cesar Universidade do Vale do Itajaí http://orcid.org/0000-0001-6872-5487
  • Lorrayne de Aquino Solles Universidade do Vale do Itajaí
  • Janaína Sortica Fachini Universidade do Vale do Itajaí
  • Lauren de Matos Provim Médica formada pela Universidade do Vale do Itajaí
  • Samantha Brandes Médica formada pela Universidade do Vale do Itajaí

Abstract

This qualitative study evaluates the level of academic and faculty knowledge in a medicine program regarding the living will and its applicability, end-of-life decision making, and the concept of dignified death. Semistructured interviews were conducted with ten scholars and five professors from a university in southern Brazil. Data were obtained by discourse analysis and classified in the following categories: knowledge and applicability of living wills; view of the end-of-life process and dignified death;
and the limits between the physician’s duty and patient autonomy. In conclusion, this knowledge required greater dissemination to benefit patients and legally supported ethical attitudes.

Keywords:

Testamentos quanto à vida. Autonomia pessoal. Cuidados paliativos. Bioética.

Author Biographies

Lívia Angélica Gruneke Cesar, Universidade do Vale do Itajaí

Acadêmica de medicina do 9º período da Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, Santa Catarina

Lorrayne de Aquino Solles, Universidade do Vale do Itajaí

Acadêmica de medicina do 9º período da Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, Santa Catarina

Janaína Sortica Fachini, Universidade do Vale do Itajaí

Mestre em Bioética pela Universidade do Museu Social Argentino (UMSA), docente do curso de medicina da Universidade do Vale do Itajaí

Lauren de Matos Provim, Médica formada pela Universidade do Vale do Itajaí

Médica especialista em Clínica Médica, com área de atuação em Medicina Paliativa e mestre em Cuidados Intensivos e Paliativos pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Samantha Brandes, Médica formada pela Universidade do Vale do Itajaí

Médica especialista em Clínica Médica, com área de atuação em Medicina Paliativa e mestre em Saúde e Meio Ambiente pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

How to Cite

1.
Gruneke Cesar LA, Solles L de A, Fachini JS, Provim L de M, Brandes S. Living will: academic and faculty knowledge at a medical school. Rev. bioét.(Impr.). [Internet]. 2023 May 25 [cited 2024 Nov. 1];31(1). Available from: http://revistabioetica.cfm.org.br./revista_bioetica/article/view/3292