Educating for bioethics: a challenge in nursing

Authors

  • Vera Martins CINTESIS- Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde Aluna do Programa Doutoral em Bioética da Faculdade de Medicina da Universidade do Porto http://orcid.org/0000-0003-3829-0763
  • Cristina Santos Departamento de Medicina da Comunidade, Informação e Decisão em Saúde, Faculdade de Medicina, Universidade do Porto, Potugal. - Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS), Porto, Portugal http://orcid.org/0000-0002-7109-1101
  • Ivone Duarte Departamento de Medicina da Comunidade, Informação e Decisão em Saúde, Faculdade de Medicina, Universidade do Porto, Portugal - Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS), Porto, Portugal http://orcid.org/0000-0002-5160-7043

Abstract

Educating for bioethics is a challenge today. This challenge is even greater when we think of the teaching of bioethics to nursing students, who will perform a profession that has as its maximum target the care of other people. Because it is a profession that implies the relationship with the other and the provision of humanized and appropriate care to each situation, it is important to develop teaching tools that promote not only technical improvement and knowledge of how to do a task, but also the development of moral, personal and professional skills that lead to excellent health care. This article
presents a reflection on the teaching of bioethics and its relationship with the development of moral competence of nursing students, suggesting some strategies that enhance the teaching of bioethics and the education of increasingly competent nurses.

Keywords:

Moral development. Bioethics. Teaching. Students, nursing. Professional competence.

Author Biographies

Vera Martins, CINTESIS- Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde Aluna do Programa Doutoral em Bioética da Faculdade de Medicina da Universidade do Porto

Licenciada em Enfermagem pela Escola superior de Enfermagem Santa Maria- Porto- Portugal

Mestre em Bioética pela Faculdade de Medicina da Universidade do Porto

Curso de especialização em Cuidados Paliativos pela Faculdade de Medicina da Universidade do Porto

Aluna do Programa Doutoral em Bioética da Faculdade de Medicina da Universidade do Porto (Aguarda provas de defesade tese, que serão em março de 2021)

Cristina Santos, Departamento de Medicina da Comunidade, Informação e Decisão em Saúde, Faculdade de Medicina, Universidade do Porto, Potugal. - Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS), Porto, Portugal

Professora Auxiliar no Departamento de Medicina da Comunidade, Informação e Decisão em Saúde, Faculdade de Medicina, Universidade do Porto, Potugal.

- Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS), Porto, Portugal

Ivone Duarte, Departamento de Medicina da Comunidade, Informação e Decisão em Saúde, Faculdade de Medicina, Universidade do Porto, Portugal - Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS), Porto, Portugal

Professora Auxiliar no Departamento de Medicina da Comunidade, Informação e Decisão em Saúde, Faculdade de Medicina, Universidade do Porto, Portugal

- Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS), Porto, Portugal

How to Cite

1.
Martins V, Santos C, Duarte I. Educating for bioethics: a challenge in nursing. Rev. bioét.(Impr.). [Internet]. 2022 Oct. 18 [cited 2024 Dec. 4];30(3). Available from: https://revistabioetica.cfm.org.br./revista_bioetica/article/view/2893